PLA DE TRANSICIÓ SISTEMES ENERGÈTICS | OBJECTIUS | BALANÇ ENERGÈTIC | PROJECTE OSONA
Balanç d'emissions 2019-2027
SITUACIÓ DE PARTIDA: 2019
El punt de partida en el camí de la transició Energètica l’hem situat a l’any 2019, que és quan des de l’Ajuntament l’arrenquem. La Taula següent mostra els consums (estimats) per a cada segment de consum. Dels tres, però, el corresponent a “consums elèctrics” ha estat proporcionat per la companyia distribuïdora, Estabanell y Pahisa. Del total de consums hem separat els que considerem no aportats per fonts renovables i que són, precisament, els que generen emissions de CO2 i que hem d’anar reduint progressivament. Cada combustible té associat un “factor d’emissió de gasos d’efecte hivernacle” i aplicant aquests factors al consum energètic podem obtenir una estimació de les emissions de CO2 (i gasos equivalents) provocades a Sant Pere pel nostre consum energètic. (Vegeu més detall a la nota al peu d’apartat).
Estimació consums i emissions a Sant Pere de Torelló (2019)
Consum 2019 | No Renovable | Emissions CO2 | ||||
MWh/any | % | % | MWh/any | Kg/MWh | TnCO2 | |
CONSUM TÈRMIC | 17.929 | 31,4% | 32,9% | 5.905 | 253,0 | 1.494 |
MOBILITAT | 22.103 | 38,7% | 100,0% | 22.103 | 238,0 | 5.261 |
CONSUM ELÈCTRIC | 17.011 | 29,8% | 100,0% | 17.011 | 321,0 | 5.461 |
TOTAL | 57.043 | 100,0% | 78,9% | 45.019 | 271 | 12.215 |
L’únic consum renovable destacable que hem considerat és el derivat de la central tèrmica, ja que a la data, el nombre d’instal·lacions fotovoltaiques i vehicles elèctrics era negligible.
El consum promig per habitant a Sant Pere resulta de 23,6 MWh/any/hab, un 12% superior a la mitjana de Catalunya, per l’impacte del consum elèctric industrial, proporcionalment més gran a Sant Pere.

Parc de vehicles a SPT (2019)
Turismes | Motocicletes | Camions i furgonetes | Tractors Industrials | Autobusos i altres | Total |
1.438 | 264 | 430 | 8 | 116 | 2.256 |
COMPTABILITAT ENERGÈTICA I AMBIENTAL
La realització dels projectes ja plantejats per al període 2019-2027 (vegeu taula més amunt) ha de suposar una notable reducció de consums procedents d’energies fòssils i per tant d’emissions de GEH (gasos d’efecte hivernacle). La Taula següent mostra aquestes reduccions de consums d’origen fòssil previstes, projecte per projecte.
Estalvi i/o substitució energies fòssils per actuacions previstes en el projecte
T1. Xarxa Calor Bio | T3. Geotermia Indiv. | T5. Rehab. Edificis | Mobilitat | E1. Parq’s FV | E2. Cobertes FV | E3. FV Polígons | E4. Efi.En.Polígons | E6. GAD i mesurem d’estalvi | TOTAL | |
MWh/any | MWh/any | MWh/any | MWh/any | MWh/any | MWh/any | MWh/any | MWh/any | MWh/any | MWh/any | |
CONSUM TÈRMIC | -1.941,2 | -917,6 | -564,7 | -3.423,5 | ||||||
MOBILITAT | -4.420,7 | -4.420,7 | ||||||||
CONSUM ELÈCTRIC | 76 | 1.473,6 | -9.250 | -975 | -2.800 | -1.000 | -391,3 | -12.866,7 |
Nota: Les reduccions en consums fòssils es mostren amb signe – (negatiu). En el cas de la geotèrmica i de la mobilitat (vehicles elèctrics en substitució de convencionals) s’evita l’ús de combustibles fòssils a canvi de l’ús d’energia elèctrica molt més eficient.
COMPARATIVA 2019-2027
La posada en marxa dels projectes previstos ens portarà a la següent millora energètica i ambiental en l’horitzó 2027 respecte de 2019.
Estimació consums i emissions a Sant Pere de Torelló (2019-2027)
Reducció Consum No Renovable | Estalvi Emissions CO2 | |||
MWh/any | % | kTnCO2 | % | |
CONSUM TÈRMIC | -3.423,5 | -58% | -866 | -58% |
MOBILITAT | -4.420,7 | -20% | -1.052 | -20% |
CONSUM ELÈCTRIC | -12.866,7 | -75,6% | -4.130 | -75,6% |
TOTAL | -20.710,9 | -46% | -6.048 | -49,5% |
Resultat: Una REDUCCIÓ del 46% de consums d’origen fòssil i del 49,5% de les EMISSIONS!
Com a conseqüència, el BALANÇ ENERGÈTIC el 2027 seria el següent:
Balanç Energètic 2027
Consum 2027 | Renovable | No Renovable | ||||
MWh/any | % | MWh/any | % | MWh/any | % | |
CONSUM TÈRMIC | 16.447 | 32,1% | 13.965 | 84,9% | 2.481 | 15,1% |
MOBILITAT | 17.683 | 34,5% | 0,0% | 17.683 | 100% | |
CONSUM ELÈCTRIC | 17.169 | 33,5% | 13.025 | 75,9% | 4.144 | 24,1% |
TOTAL | 51.299 | 100,0% | 26.990 | 52,6% | 24.308 | 47,4% |
Els consums d’origen no renovable han disminuït des del 79% el 2019 al 47% el 2027.
El consum en mobilitat es manté al 100% no renovable ja que s’ha considerat com a consum elèctric el dels vehicles elèctrics; tot i això el consum en mobilitat s’ha reduït un 20% durant el període.